Themabijeenkomst 2019 White topping
White topping is een composiet verhardingsconstructie, waarbij een relatieve dunne betonlaag op een bestaande asfaltlaag wordt aangebracht. Vandaar de naam white topping: 'wit op zwart'.
Bij white topping wordt onderscheid gemaakt in de dikte van de toplaag van beton:
- dunne toplaag: dikte tussen 100 en 200 mm (TWT = thin white topping)
- zeer dunne toplaag: dikte tussen 50 en 100 mm (UTW = ultra thin white topping)
In Nederland is recent een nieuwe ervaring opgedaan met white topping en wel op een fietspad langs de N335 tussen Leeuwarden en Tytsjerk. Dit betrof een 1.450 m lang betonnen fietspad van 3,5 m breedte en slechts 10 en 12 cm dikte. Het beton is voorzien van constructieve kunststofvezels.
Dit fietspad is aangelegd in april 2018 door Schagen Infra. Voordat dit project werd uitgevoerd heeft Schagen Infra proefvakken aangelegd op haar eigen terrein om daarmee zowel betontechnologisch als uitvoeringtechnisch ervaring op te doen.
In totaal zijn zes proefvakken gefreesd uit de bestaande asfaltverharding met een diepte van 8 cm. In elk vak werd een vezelversterkt betonmengsel aangebracht. Voor elk proefvak werd een ander type vezel gebruikt.
Tijdens de bijeenkomst wordt ingegaan op wat white topping is en wat de (on)mogelijkheden daarvan zijn. Verder wordt ingegaan op de betontechnologische en uitvoeringstechnische aspecten van met constructieve vezels versterkte dunne betonlagen.
Themabijeenkomst
Tijdens de themabijeenkomst zette George Jurriaans uiteen wat white topping is en wat de (on)mogelijkheden daarvan zijn. In een duopresentatie door Ronald Diele en Marc van der Weide, beiden van Schagen, deelden zij hun ervaringen met de uitvoeringstechnische en betontechnologische aspecten van de met constructieve vezels versterkte dunne betonlagen.
Presentaties
De presentaties van de bijeenkomst zijn onderstaand als pdf beschikbaar.