Constructielangsvoeg
Door de breedte en de benodigde werkruimte voor de aanleg van een doorgaand gewapende betonverharding is het niet altijd mogelijk deze in een keer over de volle breedte aan te leggen.
De voeg die ontstaat waar een verharding aansluit op een eerder aangebracht gedeelte of op een bestaande gerede betonverharding, wordt constructievoeg of stortvoeg genoemd. De constructielangsvoeg wordt uitgevoerd als een rechte verticale voeg. Bekeken moet worden waar de constructievoeg het beste kan worden gesitueerd. Bij een rijbaan met twee rijstroken en een vluchtstrook zijn er twee mogelijkheden:
- Wanneer de rijbaan onder verkanting richting de vluchtstrook ligt, dan is de locatie van de voeg tussen linker en rechter rijstrook de meest logische. Dit vanwege de hoeveelheid water die eventueel via de voeg in de constructie kan dringen;
- Wanneer de rijbaan onder verkanting richting middenberm ligt, dan is de locatie van de voeg tussen rechter rijstrook en vluchtstrook de meest logische.
- Bij een rijbaan met vier rijstroken kan de constructievoeg het beste middenin worden gesitueerd (zie figuur 16).
In een situatie met twee rijstroken, een toe- of afrit en een vlucht- en redresseerstrook kan een indeling worden aangehouden, zoals is weergegeven in figuur 16.
Figuur 17 en figuur 18 laten een constructielangsvoeg en een voegafdichting in detail zien.
In figuur 19 is een detail van de langsvoeg opgenomen, die ook tussen een eventuele goot en het doorgaand gewapend beton kan worden aangebracht. Voor de verzwakking van het beton is hier gebruik gemaakt van een kunststofslab. Deze is in de verse beton aangebracht. De diepte van de verzwakking moet voldoen aan de waarden, die genoemd zijn in 'Aanbrengen van de wapening'.
Figuur 19. Detail krimplangsvoeg met schijnlangsvoeg