Duurzaam inkopen
Duurzaam inkopen gaat uit van een goede balans tussen mens, omgeving en economie (people, planet, profit). Dit betekent dat organisaties die duurzaam inkopen rekening houden met het milieu en met sociale aspecten. Met sociale aspecten wordt bijvoorbeeld gedoeld op arbeidsomstandigheden. Bij milieuaspecten gaat het om het effect van het product op het milieu, bijvoorbeeld door energie- of materiaalgebruik. De rijksoverheid wil samen met de lagere overheden de markt voor duurzame producten stimuleren door het goede voorbeeld te geven en zelf duurzame producten te kopen.
In opdracht van het ministerie van VROM heeft Agentschap NL (voorheen SenterNovem) duurzaamheidscriteria ontwikkeld [19]. VROM heeft met de gezamenlijke overheden deze duurzaamheidscriteria vastgesteld, waarbij ook het bedrijfsleven in een voortraject is geraadpleegd. De duurzaamheidscriteria bestaan uit verschillende milieu- en sociale aspecten voor 52 productgroepen (na herzieningen wordt dit aantal teruggebracht tot 45 productgroepen). Deze criteria bestaan uit duurzaamheidseisen en -wensen (ook wel gunningscriteria genoemd). Met de Tweede Kamer is afgesproken om duurzaam inkopen vooral te richten op die productgroepen waar op korte termijn een behoorlijke duurzaamheidswinst geboekt kan worden.
De productgroep ‘Wegen’ omvat wegen, waarbij het gaat om alle wegtypen van het ‘Keuzemodel wegconstructies’ van CROW (wegtypen 1 t/m 7, met tussen haakjes de gebruiksfuncties):
- wegtype 1: hoofdwegennet (auto(snel)weg, stadsautoweg);
- wegtype 2: zwaarbelaste weg (stadsautoweg, provinciale weg);
- wegtype 3: gemiddeldbelaste weg (waterschapsweg (druk), stadsontsluitingsweg);
- wegtype 4: lichtbelaste weg (waterschapsweg (rustig), buurtontsluitingsweg, parallelweg, landbouwweg);
- wegtype 5: weg in woongebied (woonerf, parkeerterrein, wijkstraat);
- wegtype 6: weg in verblijfsgebied (winkelerf, plein);
- wegtype 7: fietspaden en voetpaden.
* Standopname: 1 december 2009 | |
Duurzaamheidsaspecten gww | Wegen Opgestelde criteria zijn vet gedrukt. AP= Aandachtspunt |
Algemeen | |
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | |
Planet (milieuaspecten) | |
Milieuzorg | |
Duurzaam materiaalgebruik |
|
Energieverbruik |
|
Leefomgeving, natuur en landschap |
|
Bodem en water |
|
People (sociale aspecten) | |
Internationale arbeidsnormen Eerlijke handel Mensenrechten Arbeidsinspectie Veiligheid tijdens uitvoering | Hier worden integraal criteria voor ontwikkeld |
Profit (economische aspecten) | |
Kostenminimalisatie | Total Costs of Ownership (AP) |