Brandstofbesparing op betonverhardingen
Brandstofverbruik wordt niet alleen beïnvloed door het voertuig (type motor, aerodynamisch profiel, banden) en weersomstandigheden maar ook door de wegverharding waarop het voertuig rijdt. De factoren die verband houden met het oppervlak van het wegdek zijn de vlakheid, de oppervlaktestructuur en doorbuiging (deflectie) van de wegconstructie. Oppervlaktestructuur en vlakheid kunnen voor een asfalt- en betonverharding identiek zijn (bij aanleg). Dit is niet het geval voor de doorbuiging van de wegconstructie.
Verschillende onderzoeken wijzen op een brandstofbesparing van circa 2% indien vrachtverkeer op een betonverharding zou rijden in plaats van een asfaltverharding. dat lijkt misschien niet veel maar het is goed voor besparing van ca. 78 kg CO2/m2GWP gedurende de levensduur, Hiermee wordt de eigen CO2-emissie van een betonverharding meer dan gecompenseerd...
Lees meer over de voordelen in de factsheet 'Minder brandstofgebruik'
Factsheet minder brandstofgebruik