Betonnen containerterminal voor Scania
Vrachtwagenproducent Scania heeft in Hasselt (Ov) een containerterminal gebouwd waar complete trucks als 'knocked down-pakket' in een container worden klaargezet voor transport per binnenschip naar de haven van Rotterdam.
In Rotterdam worden de pakketten verder vervoerd naar bedrijven over de hele wereld waar de vrachtwagens worden geassembleerd. Het containerveld is 250 m breed en 50 m diep. De betonnen verharding ligt op een fundering van 0,7 m gestabiliseerd menggranulaat. Daar waar de telekraan loopt, om de containers van de terminal op de boot te zetten, is de verharding onderheid.
Vezelversterkt beton
Voor de complete verharding is gekozen voor vezelversterkt beton. Hiervoor is 35 kg staalvezels toegevoegd aan elke kuub beton. Er is voor deze manier van wapening gekozen omdat aannemer Schagen Infra graag werkt met gestort beton, direct vanuit de mixer, en het beton liever niet verpompt. Gestort beton wordt vaak geleverd met een consistentieklasse van S2 of S3. Dit beton is minder visceus en past beter bij de machines waarmee de aannemer de verharding vlak legt. Deze machines hebben een afrijbalk met een werkbreedte van 10 m.
Beton dat verpompt wordt is vaak in consistentieklasse F4 en dat is te vloeibaar voor de machines van de aannemer waardoor de vlakheid moeilijker te handhaven is.
"De containers worden vijf hoog opgestapeld", zegt projectleider Heinrich Weitkamp. "Dan moet het beton zeer vlak liggen om de veiligheid op de terminal te garanderen. Met een S2 en S3 beton leveren we het beste resultaat en kunnen we snel werken." De verharding is 350 mm dik en heeft betonsterkteklasse C35/45 en milieuklasse XF4. De verharding is daarmee bestand tegen vorst en dooizouten.
Verbonden met deuvels
Midden over het containerveld over de volle breedte van 250 m loopt een langsvoeg. Daarnaast zijn er elke 10 m dwarsvoegen aangebracht. Zowel de delen aan weerszijden van de langsvoeg als van de dwarsvoegen zijn met elkaar verbonden door deuvels. Door de deuvels zijn bewegingen in de lengterichting van de staaf mogelijk waardoor de verharding kan krimpen en uitzetten. Horizontale bewegingen in de dwarsrichting en verticale bewegingen van platen ten opzichte van elkaar worden door de deuvels echter verhinderd, zodat de platen onderling niet van hoogte kunnen verschillen.
Twintig containers per dag
Volgens Heinrich Weitkamp was de langsvoeg constructief niet per se nodig om scheurvorming tegen te gaan. Toch is hiervoor gekozen na overleg met de opdrachtgever. Het complete project is opgezet door Scania en Westerman Logistics uit Nieuwleusen. Deze logistieke dienstverlener is ook exploiteur van de containerterminal. Dagelijks gaan twintig containers met vrachtwagens vanuit de voorraad op de terminal naar Rotterdam.