Betonverharding in fabriekshal voor extra veiligheid
Bouwbedrijf Heijmans heeft een betonverharding van 9,5 m breed en 362 m lang aangelegd in de fabriekshal van metaalleverancier MCB in Valkenswaard.
De betonverharding, dwars door de hal, wordt door vrachtwagens gebruikt voor de aan- en afvoer van metaal. Omdat het bedrijf veiligheid hoog in het vaandel heeft staan, is de bestaande verharding van oude betonplaten vervangen. De heftrucks, die de vrachtwagens laden en lossen, hebben te maken met kleine hoogteverschillen tussen de platen waardoor de geheven lading tijdens het in- en uitladen in onbalans kan raken.
Doorwerken met kerst
De 270 mm dikke ongewapende betonverharding is tussen kerst en nieuwjaar 2018 aangelegd. Dit is de enige periode in het jaar dat MCB dicht is en het beton dan tijd heeft om uit te harden. Om het project tijdig op te leveren is bouwbedrijf Heijmans op 24 december begonnen met de werkzaamheden en is er tijdens de kerstdagen dag en nacht doorgewerkt.
Als eerste is de bestaande verharding verwijderd en is er een nieuwe fundering aangebracht van 250 mm menggranulaat. Vanwege stalen kolommen vlak naast de toekomstige betonverharding is er voor een slipformpaver te weinig ruimte en is de verharding handmatig aangelegd. Uitvoerder William Brabers van Heijmans geeft aan dat er 70 tot 80 kuub wegenbouwbeton per uur gestort is. “In 13 uur tijd hebben we 930 kuub verwerkt. Deze hoeveelheid in zo’n korte tijd verwerken op de traditionele handmatige wegenbouwmanier, inclusief het aanbrengen van een dakprofiel, is vrij uniek.”
Combinatie CEM I en CEM III
Het toegepaste beton heeft betonsterkte C35/45 en milieuklasse XF4. Met deze milieuklasse is het beton ook bestand tegen dooizouten. Dit is nodig omdat er in de winter versleping van dooizouten van buiten naar binnen kan plaatsvinden door de vrachtwagenwielen. Wat betreft het cement is gekozen voor een combinatie van CEM I en CEM III. CEM I is een cementsoort met een hoog klinkergehalte die een snelle sterkteontwikkeling heeft zodat de verharding snel belast kan worden.
Nadeel van CEM I is dat er met een snelle sterkteontwikkeling weinig tijd is om het beton goed handmatig te kunnen verwerken. Daarom is gekozen voor 40 procent CEM I en 60 procent CEM III. CEM III heeft een tragere sterkteontwikkeling waardoor de afwerkfase langer kan duren. Na vier dagen had de verharding 70 procent van de eindsterkte bereikt van 47 N/mm2.
Deuvelrekken onder de voegen
De verharding heeft één langsvoeg en om de 5 m dwarsvoegen. Alle voegen zijn voorzien van deuvels gesteld op deuvelrekken. De onderlinge platen kunnen zo niet verticaal van elkaar bewegen. Om het regenwater af te voeren - dat via de vrachtwagenbanden en –zeilen naar binnen komt - is de verharding naar beide zijkanten op 1 procent afschot gelegd. Bij de afwerking zijn hiervoor twee afrijbalken aan elkaar gekoppeld.
Een uur na het storten is de verharding gevlinderd en vervolgens met een bezemstreek afgewerkt dwars op de rijrichting. Ondanks dat het storten binnen plaatsvond, is de verharding nabehandeld met een curing compound om uitdrogen van de toplaag te voorkomen. In de hal waren namelijk ventilatoren geplaatst voor het verwijderen van de uitlaatgassen van de betonmixers. De luchtstroom die de ventilatoren veroorzaken, kan dan zorgen voor een versnelde uitdroging van de toplaag.
Ingezaagd tot een derde van dikte
Zes uur na het afwerken zijn de langsvoeg en dwarsvoegen ingezaagd tot een derde van de betondikte. Onder de zaagsnede scheurt de verharding dan gecontroleerd verder met een onregelmatig patroon. Inzagen voorkomt dat er scheurvorming op andere plekken plaatsvindt.