Uitbreiding Lelystad Airport met vier opstelplaatsen
Om de economische functie van Schiphol te versterken, investeert het Amsterdamse vliegveld in Lelystad Airport. In de loop van 2017 worden hier vier nieuwe betonnen opstelplaatsen aangelegd. Deze uitbreiding wordt later gevolgd met nog eens vier opstelplaatsen.
De capaciteit van Lelystad Airport stijgt hiermee eerst naar 25.000 vliegtuigbewegingen en later naar 45.000 vliegtuigbewegingen. Schiphol en Lelystad Airport mikken vooral op een verdere ontwikkeling van het zakelijk luchtvaartverkeer en vakantievluchten. Om voldoende grote vliegtuigen te kunnen ontvangen, worden de opstelplaatsen gedimensioneerd op een Airbus A321 en Boeing 737.
Extra betonplaat voor neuswiel
De eerste vier opstelplaatsen komen op een verharding van 180 m breed en 45 m diep. Voor het neuswiel van het vliegtuig wordt aan de kop van de opstelplaats nog een betonplaat van 10 bij 10 m aangelegd. Om de dikte van de verharding te reduceren tot 330 mm, wordt gebruik gemaakt van een beton met betonsterkteklasse C45/55. De milieuklasse is XF4. Op de plaatsen waar een niet-overdraagbare randbelasting aanwezig is, worden de randen van de verharding 45 mm dikker aangebracht.
Interlock via dubbele hol en dol
Op dit moment is nog niet bekend of de verharding in zes banen van 7,5 m wordt aangelegd, waarbij de plaatafmeting 3,75 x 5,0 m1 wordt of in vier banen van 10,0 m en 1 baan van 5 m, waarbij de plaatafmeting 5,0 x 5,0 m1 wordt. De langsvoegen worden gekoppeld en de dwarsvoegen verdeuveld. Om voldoende lastoverdracht in de langsvoeg te garanderen, wordt er interlock toegepast via een dubbele hol en dol constructie.
De eerste werkzaamheden voor de aanleg starten na de zomer van 2017. Opdrachtgever is Luchthaven Schiphol. Hoofdaannemer is Dura Vermeer en Den Ouden Groep voert de betonwerkzaamheden uit.