Weg veiliger met optische rotonde en bermbeton
De Waterweg in Putten heeft een make over gekregen waardoor de verkeersveiligheid flink is toegenomen. De toepassing van beton is de voornaamste oorzaak van de toegenomen veiligheid.
Een veilige weg met veilige kruisingen en ontmoediging van doorgaand (sluip)verkeer. Dat is de opzet van de aanpassingen aan de Waterweg in Putten. Naast een vrijliggend betonnen fietspad heeft de aannemer ook bermbeton aangebracht aan weerszijden van de weg.
Lagere onderhoudskosten
Bermbeton verhoogt de verkeersveiligheid. De weg wordt breder waardoor er een betere en veilige uitwijkmogelijkheid ontstaat. Ook attendeert het veranderende wegprofiel de weggebruiker op het feit dat hij de rand van de weg nadert. De lichte kleur van de beton verhoogt bovendien de zichtbaarheid van de wegrand. Daarnaast voorkomt bermbeton dat de asfaltweg aan de randen kapot gereden worden. De onderhoudskosten nemen hierdoor af en de weg gaat ook langer mee.
Rvs-banden en printbeton
Rondom kruisingen op Waterweg zijn rvs-banden aangelegd die de weg optisch versmallen. Hierdoor neemt de gemiddelde rijsnelheid van de weggebruikers af. Op de kruisingen is vervolgens ook een optische rotonde gemaakt met printbeton. Hiervoor is het asfalt in het midden van de kruising verwijderd in de vorm van een cirkel. Door in deze cirkel printbeton met cobblestone motief toe te passen, neemt de verkeersveiligheid op de kruisingen verder toe. Weggebruikers passen namelijk hun rijsnelheid aan wanneer ze de kruising naderen omdat ‘de rotonde’ van printbeton ook enigszins bol is aangelegd.
Uitvoering project
Het gehele project is uitgevoerd door KWS Zwolle-Leek in samenwerking met BKB Infra.