Veilig fietspad met randsignalering
Nederland heeft veel dijken en polderpaden tussen twee sloten. In veel gevallen aantrekkelijk om te fietsen maar hoe maak je dat veilig? Complicerende factor is dat deze paden ook bereden worden door strooiwagens en landbouwtrekkers. In de gemeente Bunschoten is een oplossing gevonden.
In de nabijheid van een nieuw uitbreidingsplan in Bunschoten-Spakenburg ligt een nieuw fietspad met een innovatief ontwerp. Het fietspad is onderdeel van het grensoverschrijdend project Laakzone. Dit project bestaat vooral uit de aanleg van een vaarroute voor sloepen en andere kleine boten van de Amersfoortse wijk, langs Bunschoten Spakenburg naar het randmeer Nijkerkernauw. Het bevat een sluisje en diverse bruggen plus bijkomende werken zoals een fietspad. Hoewel dit fietspad voert over het grondgebied van de gemeente Bunschoten, ligt het initiatief bij gemeente Amersfoort.
Aanpassing ontwerp
De hoofdaannemer is Van Den Herik uit Sliedrecht. Het oorspronkelijk ontwerp was een betonnen fietspad met aan beide zijden 400 mm breed graskeien. Aan beide zijden ligt een tamelijk steil talud. Voor onderaannemer Schagen uit Hasselt was dit aanleiding voor een aanpassing van het ontwerp. Op hun voorstel is het betonnen gedeelte verbreed tot 2,8 m en zijn de graskeien niet toegepast. De totale breedte van het fietspad is hetzelfde gebleven.
Aan beide zijden is een grove profilering aangebracht van 0,4 m breed en 25 mm diep. Fietsers voelen dit signaal en sturen direct weer naar het vlakke gedeelte.
Het fietspad is met een slipformpaver gelegd op een fundering van een 300 mm dik zandbed met daarboven op 100 mm hydraulisch menggranulaat. De betonverharding is gemiddeld 200 mm dik en ligt op 2 procent afschot in de richting van de vaarroute langs het fietspad. Het beton heeft een betonsterkteklasse C30/37 en milieuklasse XF4. De profilering aan beide zijden is machinaal aangebracht. De zaagsneden ten behoeve van de krimpvoegen zijn h.o.h. op 3.500 mm aangebracht. Schagen hanteert de vuistregel 'afstand tussen de zaagsnedes maximaal 1,5x de breedte van het fietspad'. Het oppervlak is tot slot afgewerkt met een bezemstreek.
Geen verzakkingen
Begeleider Theo Hinke van gemeente Amersfoort geeft aan: “Visueel ontstaat een wat breder grijs lint door het landschap. We zijn echter content met de voorgestelde aanpassing.” Naast veiligheid voor de gebruikers is er geen risico op verzakking zoals bij graskeien wanneer er strooiwagens en landbouwtrekkers over het pad rijden. Een fietspad dat volledig van beton is, vraagt dus minder onderhoud. Het is ook efficiënt in aanleg omdat het in één arbeidsgang gerealiseerd kan worden.
BetonInfra Nieuwsbrief, maart 2015