Antraciete barrier maakt onderdoorgang mooi
Onder de Rijksstraatweg in Ridderkerk is ter hoogte van Rijsoord een doorgang aangelegd van een kruisende verbindingsweg. In de onderdoorgang is een antraciete betonnen stepbarrier tegen de tunnelwand gestort.
Omdat de Rijksstraatweg een secundaire waterkeringsdijk is, is de onderdoorgang uitgerust met een beweegbare waterkering waarvan de roldeuren zich in de dijk bevinden. Deze roldeuren zijn 4,80 bij 5,00 m en kunnen over de weg worden geschoven zodat ze het water van de polders aan twee zijden tegenhouden.
Om de landschappelijke structuren van de dijk te respecteren, beschikt de onderdoorgang over weinig architectonische expressies. Deze ontwerpkeuze heeft ook gevolgen voor de betonnen stepbarrier die in de onderdoorgang is aangebracht. De barrier heeft dezelfde antraciete kleur als het asfalt waardoor het geheel rustig oogt. Met een slipformpaver is aan weerzijden van de weg 300 m barrier aangelegd tegen de tunnelwand.
Gekleurde betonspecie
De stepbarrier is door-en-door gekleurd. De pigmenten die voor het kleuren van beton worden gebruikt, zijn uiterst fijne kleurstoffen, meestal op basis van metaaloxides. Voor een donkergrijze kleur wordt ook pigment met roet gebruikt. Daarvoor is in dit project bewust niet gekozen omdat het eindproduct in dit geval donkergrijs oogt en na verloop van tijd lichter grijs wordt.
De kleurstof voor deze barrier is in de betoncentrale gemengd om een zo homogeen mogelijke kleur te krijgen in het eindproduct. Dosering van het pigment luistert nauw en ligt doorgaans tussen 2 tot 5 procent ten opzichte van het cementgewicht. Het samenstellen en verwerken van gekleurde betonspecie vergt extra aandacht omdat bij gebruik van kleurstoffen niet alleen de gewone technologische regels gelden, maar ook de invloed die de kleurstoffen hebben op de eigenschappen van betonspecie en het uitgeharde beton.
Aanleg barrier
De barrier is aangelegd door BKB Infra. Het beton is geleverd door Dykerhoff Basal en hoofdaannemer van het project is Van Hattum en Blankenvoort.
6 april 2018