Getrokken barrier op oneffen ondergrond ideale oplossing
Wanneer de ondergrond oneffen is, heeft het in situ storten van een getrokken barrier de voorkeur. Dat blijkt ook bij de nieuwe rijksweg die de A16/A20 verbindt met de A13.
Om de bereikbaarheid van de regio Rotterdam te vergroten, legt Rijkswaterstaat momenteel een nieuwe 11 km lange rijksweg aan tussen de A16/A20 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Naast de aanleg van de weg worden er ook een groot aantal viaducten gerealiseerd. In opdracht van bouwcombinatie De Groene Boog realiseert BKB Infra de nodige meters betonnen barriers die de verkeersveiligheid helpen vergroten.
Oneffen en slappe bodem
Bij dit project is gekozen voor getrokken barriers omdat een groot deel van de rijksweg op een oneffen en slappe bodem ligt. In februari 2022 is de eerste barrier getrokken over een lengte van 206 m. Deze barrier bevindt zich tegen de wand van een van de viaducten en is aangelegd met een Wirtgen SP25i. Deze slipformpaver is uitgerust met GPS-units waardoor vanuit een 3D-ontwerp automatisch de ontwerphoogte en routerichting van de getrokken barrier bepaald kan worden. Voordeel van deze manier van werken is vooral dat oneffenheden in de ondergrond makkelijk opgelost kunnen worden.
Bestand tegen vorst en dooizouten
Een ander voordeel van een getrokken barrier is de hoge aanlegsnelheid van 200 tot 500 m1 per dag. Daarnaast vragen betonnen barriers in de gebruiksfase nagenoeg geen onderhoud. Het beton heeft een betonsterkteklasse C30/37 en milieuklasse XF4. Dit laatste betekent dat het beton beter bestand is tegen vorst en dooizouten. Omdat de barriers moeten passen bij de architectonische uitstraling van de viaducten, zijn ze na storten glad afgewerkt door ze te schuren en te spanen.
Waterkerende eisen
Vanwege de waterkerende eisen die aan de barriers in dit project worden gesteld, zijn deze aan de onderkant afgekit met een tweecomponentenkit waardoor water niet onder de barrier door kan trekken.