Overgang barrier
Bij het storten van een barrier zijn er verschillende mogelijkheden om een overgang te maken bij een vluchtdeur of naar een volgende constructie. Hieronder worden enkele mogelijkheden toegelicht.
Barrier bij vluchtdeur
Bij een vluchtdeur wordt de barrier in eerste instantie machinaal doorgestort. Vervolgens wordt de barrier aan weerszijden van de deur verticaal ingezaagd tot aan het wegdek. Om de verkeersveiligheid ter hoogte van de vluchtdeur te waarborgen, wordt de barrier aan weerszijden van de deur afgeschuind tot aan de hoogte van de step zodat voertuigen niet frontaal op de barrier kunnen rijden. Hierna wordt de step opnieuw handmatig aangebracht. Op de step wordt veelal een stalen traanplaat gemonteerd die voorkomt dat vluchtende personen uitglijden.
Handmatig afschuinen
Bij deze tweede optie wordt de barrier ook machinaal doorgestort bij de vluchtdeur en daarna aan weerszijden van de deur breed uitgezaagd. Vervolgens wordt het gedeelte van de barrier tussen de zaagsneden volledig verwijderd. Hierna worden de step en de afschuining handmatig aangebracht. Veelal is bij deze optie de afschuining over een breder stuk waardoor er nog minder kans is op een frontale aanrijding tegen de barrier.
Prefab barrier terugplaatsen
Ook bij de derde optie wordt de barrier machinaal doorgestort bij de vluchtdeur en vervolgens aan weerszijden van de deur breed uitgezaagd. Na het verwijderen van de barrier tussen de zaagsneden, wordt een aangeschuinde betonnen prefab barrier geplaatst die aansluit op de gestorte barrier en een uitsparing heeft bij vluchtdeur. In sommige gevallen wordt deze prefab barrier geleverd in een groene kleur zodat het voor weggebruikers nog duidelijker is waar de vluchtdeur zich bevindt.
Overgang naar stalen barrier
Bij de overgang van een betonnen barrier naar een stalen barrier wordt de gestorte barrier recht afgezaagd en worden er draadeinden in het beton aangebracht. Met bouten kan vervolgens een stalen hoeklijn op de barrier gebout worden waarop het profiel van de stalen barrier bevestigd kan worden. Deze constructie wordt vaak toegepast wanneer de betonnen barrier uiteindelijk moet overgaan in een stalen geleiderail. Ook als er een lichtmast in de lijn van de gestorte barrier staat wordt vaak gekozen voor een tussenstuk met een stalen barrier. Door deze toepassing blijft de lichtmast bereikbaar voor eventuele onderhouds- en storingswerkzaamheden.
Documenten
- Schijnveiligheid in de middenberm
- Brochure De betonnen voertuigkering
- Tabel betonnen voertuigkeringen naar kerend vermogen
- Roadside barriers, influence ASI on injury risk - CROW Infradagen 2012
- BritPave42 - Sustainability Benefits of Concrete Step Barrier
- Betonnen barrier A67 na 23 jaar nog in perfecte staat