Busbaan Strijp-S Eindhoven
Het voormalige Philips-complex Strijp-S wordt ontwikkeld tot een compleet nieuw woon- en werkgebied. Park Strijp wordt een gebied waar mensen wonen, werken en recreëren. De wegen op het voormalige industrieterrein worden gereconstrueerd zodat zij aan de nieuwe toepassingen voldoen. Een onderdeel van het werk is de aanleg van een hoogwaardige openbaar vervoersverbinding (HOV). De HOV-lijn is bestemd voor het busvervoer en maakt gebruik van een vrije busbaan.
Constructie
De constructie in de rijbaan bestaat uit 0,21 m ongewapend, verdeuveld beton. Het beton is sterkteklasse C35/45 en milieuklasse XF4. De bochtconstructie in de busbaan bestaat uit 0,21 m doorgaand gewapend beton. De wapening is aangebracht met glasvezelversterkte kunststofwapening. Deze is benodigd in verband met de eventuele magnetische geleiding van de Phileas-bussen. De constructie in de oversteken, die voorzien zijn van ledverlichting, bestaat uit 0,21 m vezelgewapend beton.
Uitvoering
Het beton in de rijbaan is aangebracht met een slipformpaver met een automatische deuvel-intril-installatie (DBI). De aanlegbreedte is 6,60 m. De betonspecie is geleverd door betoncentrale Jansen uit Eindhoven. Sinds februari 2010 is de busbaan in gebruik. Mede door het gebruik van innovatieve ledverlichting is de busbaan een uniek project. Ter plaatse van de oversteken verkleurt de verlichting in de busbaan van rood naar groen.
Een interview met Hendrik-Jan Vennix, namens de gemeente Eindhoven is te vinden in het tijdschrift BetonInfra 37, september 2010.
Opdrachtgever: Wegenbouw Stevin Projectbureau
Hoofdaannemer: KWS infra Eindhoven
Betonaannemer: BKB infra vof
BetonInfra 37, Interview Hendrik-Jan Vennix, gemeente Eindhoven