Doorstroming sterk verbeterd met betonnen turbo kluifrotonde
In opdracht van de provincie Noord-Brabant en de gemeenten Oosterhout en Dongen heeft Heijmans een turbo kluifrotonde aangelegd op de N629. Deze rotonde geeft een sterke verbetering van de doorstroming en veiligheid op de N629 tussen Dongen en Oosterhout ter hoogte van de aansluiting op de A27.
De rotonde heeft één doorgaande rijbaan waarbij het afslaand verkeer op de rotonde gebruik maakt van een tweede rijbaan. Zowel de rotonde zelf, de aanrijroutes als de verbindingsweg tussen de twee rotondes, die samen de kluif vormen, zijn uitgevoerd in beton (betonsterkteklasse C35/45). Gekozen is voor een doorgaand gewapende rotonde. Dit type rotonde is zeer goed bestand tegen wringend verkeer, met name vrachtverkeer, en heeft daardoor een lange levensduur met minimaal onderhoud.
Handmatig en machinaal
Na het aanbrengen van de wapening is het rijgedeelte van de rotonde (250 mm dik) handmatig aangelegd en afgewerkt met een bezemstreek. Aan de binnenzijde heeft de rotonde een rammelstrook in printbeton met een cobble stone-motief. Tussen de rijbanen is een doorgaand gewapende overrijdbare rijbaanscheiding gemaakt die machinaal is aangebracht met een slipformpaver. Ook de ongewapende lijnverharding aan de buitenzijde van de rotonde is machinaal aangebracht. Deze lijnvormige constructie heeft een standaard RWS-profiel met een dubbele streklaag.
Uitgevoerd in twee fases
De turbo kluifrotonde is in twee fases uitgevoerd. In de eerste fase is de betonverharding aangebracht op het westelijke gedeelte. Na voltooiing en voldoende uitharding is het westelijk deel opgenomen in de omleidingsroute. Daarna is het oostelijk gedeelte van de rotonde gerealiseerd.
BetonInfra Nieuwsbrief, oktober 2020